Accesul la informaţii, migrarea părinţilor la muncă în străinătate, uneori şi răsfăţul din familie sunt doar câteva dintre cauzele care se întorc precum un bumerang împotriva copiilor, a viitorului lor. Este şi părerea specialiştilor, mai exact a psihologilor, care se confruntă din ce in ce mai mult cu astfel de situaţii.
În Roman, faţă de 2012, anul trecut au crescut cu 70% consilierile elevilor, încă de la vârsta de 12 ani, pentru probleme grave, precum consumul de etnobotanice, de alcool şi chiar în cazuri de prostituţie. Dacă, până mai ieri, era o ruşine sau chiar de neglijat sfatul sau mersul la psiholog, astăzi e ca o necesitate în foarte multe cazuri. Principalele probleme întâlnite la tinerii din şcolile romaşcane au drept cauze: accesul la informaţii netriate şi neselectate, plecarea părinţilor în străinătate (a unuia sau a ambilor, copiii fiind astfel obligaţi să rămână în grija rudelor), lipsa de timp a părinţilor, prinşi în avalanşa job-ului, pentru a asigura un trai mai mult decât decent odraslelor, şi uneori chiar şi abandonul şcolar, mai ales la sate. „Prinşi astfel în una din situaţiile acestea, mulţi elevi recurg la consumul de droguri sau de alcool, începând chiar de la vârsta de 12 ani, pentru că intră în grupuri unde astfel de lucruri sunt obișnuite, alteori din curiozitate sau la presiunea grupului”, ne spune unul dintre psihologii din Roman, care a studiat acest fenomen, Elena Chelmuş. Nu puţine sunt cazurile de prostituţie practicate de la 14 -15 ani pentru bani, pentru alte foloase materiale sau chiar „şi pentru simplu motiv că fata poate fi scoasă la un club să servească aşa-zisele băuturi interzise”, mărturiseşte, din practică, Elena Chelmuş. Astfel de situații sunt grave, întrucât se ajunge şi la sechestrarea tinerelor în locuinţe improvizate, iar în cele mai multe cazuri, părinţii (mai ales cei din mediul rural, modeşti financiar), ajung cu greu să reclame instituţiilor abilitate dispariţia, cu săptămânile, a copiilor, din motive uneori chiar şi puerile: „nu am avut bani de autobuz”.
FAMILIA
Aceste realităţi triste şi şocante ar putea fi evitate, spun specialiştii, dacă ar exista, la nivel familial, comunicare, dacă, şi în relaţia profesor-elev, aceasta ar fi prioritară şi, în cel mai rău caz, dacă s-ar interveni la timp prin şedinţe la psiholog. „Sunt din ce în ce mai multe persoane care conştientizează că odraselele lor au probleme. Din păcate în 80% din cazuri, ele sunt semnalate mai întâi de diriginţi, profesori, apoi de unii medici de familie. Ultimii vin părinţii. Totuși, mentalitatea populaţiei s-a schimbat cu privire la rolul şi importanţa psihologului şi asta mă bucură, întrucât în situaţii de acest gen şi nu numai, cu ajutorul nostru, îi putem ajuta nu doar să se descarce, ci să identifice şi să conştientizeze problemele, să le schimbe, să se vindece, să redevină ei însuşi”, a mai precizat psihologul romaşcan, Elena Chelmuş. Potrivit acesteia, toţi acei copii care ajung la limita disperării, în pragul sinuciderii, au posibilitatea încă de la primele şedinţe să realizeze că au pornit pe un drum greşit şi să ia măsuri pentru îndreptarea şi recuperarea lor. Dar dacă nu apar schimbări şi în mediul familial sau la şcoală, mai devreme sau mai târziu, vor recurge la aceleaşi gesturi disperate: etnobotanice, alcool, prostituţie. Familia este esenţială pentru dirijarea copilului pe un drum corect, apoi urmează şcoala, cu un rol foarte important în educarea principiilor de viaţă, şi bineînţeles alegerea anturajului, pe care ar trebui să îl cunoască în primul rând părinţii.
Simona VASILIU