Echipajele Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” al judeţului Botoşani au străbătut peste 40 de kilometri pentru un incendiu închipuit.
Pățania s-a întâmplat în a doua zi de Paște, când, la ora 23.32, un bărbat a anunţat, prin intermediul numărului de urgenţă unic 112, personalul din dispeceratul integrat că arde o casă din oraşul Bucecea. Pentru a fi credibil, a revenit cu un al doilea apel prin care îi asigura pe pompieri că locuinţa arde, dar nu există pericol de propagare, întrucât vecinii s-au mobilizat şi intervin cu găleţile cu apă. Carevasăzică, „grăbiți-vă încet, domnilor pompieri!”.
La faţa locului s-a deplasat un echipaj din cadrul Detaşamentului de Pompieri Botoşani, cu o autospecială cu apă şi spumă şi pompierii voluntari din localitate. La sorirea gărzii de intervenţie, locuinţa nu ardea, iar proprietarii dormeau linișiți.
Atât pe timpul deplasării spre Bucecea, cât şi la locul indicat, pompierii au apelat numărul de pe care s-a făcut sesizarea. Iniţial, li s-au respins, în mod repetat apelurile. După multe insistenţe, li s-a răspuns la telefon şi li s-a spus că a vrut să verifice dacă „pompierii au apă în autospeciale şi sunt pregătiţi să intervină în zi de sărbătoare”.
În tot acest timp, alţi botoşăneni ar fi putut avea nevoie cu adevărat de ajutorul pompierilor.
Un caz asemănător s-a înregistrat anul trecut, tot la Bucecea. Cazul a fost preluat de poliţişti pentru a i se aplica farsorului o amendă pentru apelarea abuzivă a numărului unic de urgență 112.
Se pare că mulți români și-au făcut un obicei din a reclama cazuri de urgență imaginare, deoarece statistica recentă arată că 10.892 cetățeni au fost sancționați anul trecut pentru apeluri false și abuzive către numărul 112, cele mai multe sancțiuni fiind aplicate în județele Teleorman, Suceava și București, a anunțat Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). Peste 17,4 milioane de apeluri au fost primite anul trecut la numărul unic de urgență 112, dintre care 70,91% au fost false. Majoritatea apelurilor false și abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice și sunt în mare parte realizate de pe cartele pre-pay.
Cătălina C.