– Eşti, în primul rând, creator şi administrator al unui portal, dacă am înţeles bine că se cheamă aşa…
– Da, aşa este. Sunt trei portaluri, mai precis, pe Suceava, Rădăuți şi Botoşani. www.suceava. info.ro, www.radauti. info.ro şi www.botosani. info.ro. Rolul unui portal, ştii bine, nu?, este acela de a ajuta potenţialii clienţi să găsească firmele căutate. Din cele mai variate domenii de activitate, mă rog, ce îl interesează pe cel care navighează pe net.
– Care ar fi avantajul unui portal? Care e avantajul meu dacă devin client al portalurilor pe care le administrezi?
– Îţi faci o imagine aşa după cum crezi că meriţi, că te reprezintă, la care au acces, instantaneu, o puzderie de utilizatori.
– Şi utilizatorii?…
– Economisesc timp, într- o eră a agitaţiei, a grabei, dar obţin o informaţie precisă, concisă, care face o descriere pe scurt a firmei. Pot, de asemenea, face comparaţie cu alte firme din acelaşi domeniu de activitate.
– Sunteţi, în al doilea rând, creator de pagini web. Lăudate, din câte ştiu, de foarte multă lume. Mulţi nu ştiu cu ce se mănâncă lucrul acesta, chiar dacă se dau cunoscători. Sau ştiu, dar nu explică, nu au timp sau chef să explice şi celorlalţi.
-Despre utilitatea unei pagini web în cazul în care deţii o afacere şi vrei s-o menţii în top, să fie mereu sus, ca să zic aşa, nu e cazul să mai vorbim. Suntem în plină eră a internetului, care încet – încet, dacă nu degrabă – degrabă, ne va confisca pe toţi. Aşa, s-o luăm metodic… Sunt câţiva paşi care trebuie urmaţi. Unu: se cumpără un domeniu pe net. O adresă. Este identitatea ta online, dacă vrei. De recomandat domeniu.ro, adică în România, referitor la România, care, deocamdată, e pe o perioadă nelimitată. Apoi îţi iei o găzduire a site-ului, pe serverul din România, de preferinţă, deoarece încărcarea se face mult mai uşor.
– Stai puţin. Cât costă până acum? N-ai uitat, eu sunt clientul, nu, şi trebuie să mă interesez despre ce şi cum, dar mai ales cât…
– Da, să trăiţi, domnule client… Nu mult. Se începe cu un pachet minim de 300 de lei. Pasul 2 ar consta în realizarea paginii propriu zise, care e apanajul meu, ca prestator de serviciu. Aici totul depinde de Măria Ta, clientul, pentru că tu decizi şi tu plăteşti, dar depinde şi de… Măria Mea… (râde)… pe nevastă-mea n-o cheamă Maria… creatorul, web designer-ul, care am posibilităţi teoretic nelimitate de a-ţi transpune imaginea în mediul virtual.
– Tot mai multe firme merg în momentul de faţă pe magazin online. E un boom, dacă vrei…
– Zi-i cum doreşti, dar aşa e. Se plăteşte la livrarea produsului, ramburs, cum ar veni, sau cu cardul, o metodă agreată şi nu prea la noi, din mai multe motive. Principalele ţin de securitate. Dar să revin, să revenim la oile noastre. Ascultă-mă cu atenţie (râde)… Te rog. Eşti cu mine?… Pasul 3, la fel de important ca celelalte două e promovarea site-ului, pentru că şpilul nu c o n s t ă în aceea de a avea un site, ci de avea un site pe prima poz i ţ i e , printre primele poziţii ale paginii motorului de căutare de pe internet, să zicem Google. Site-ul poate fi promovat, de asemenea, și prin programele oferite de Google Adwords sau AdSense.
– Tot tu te ocupi şi partea asta…
– Cine altul? Majoritatea firmelor mele… ale clienţilor mei, se-nţelege au ajuns pe prima pagină a motorului de căutare Google. O altă operaţiune interesantă şi necesară este optimizarea site-ului în funcţie de browser-ul de net folosit de client, Internet Explorer, Firefox, Chrome etc. Site-ul trebuie să fie uşor de accesat şi să nu prezinte disfuncţionalităţi.
– Am înţeles, dar de ce nu ar fi avantajos pentru mine, ca firmă să folosesc reţelele de socializare. Facebook-ul, bunăoară?
– E o mică mare diferenţă. Pe Facebook îţi pui copiii, amanta, amantele, dacă ai mai multe, îţi i n v i ţ i prietenii la m e c i sau la f i l m , îţi promovezi f i r m a , dar înt r – o a n u – mită măsură. Poţi, bineînţeles, să faci asta, dar rezultatele nu sunt comparabile. Facebook-ul oferă link-uri pentru prieteni, nu informaţii esenţiale despre produsul tău. Facebook-ul foloseşte produsul numit anunţ. Iar un anunţ nu e un site de prezentare online. Pe Facebook intră toţi, au acces toţi ce vor să posteze. Pe site-ul tău, numai tu. Se poate întâmpla ca o firmă să-şi promoveze oferta pe această reţea de socializare şi să nu aibă efectul scontat, deoarece în partea dreaptă altă firmă, din acelaşi domeniu, cu acelaşi produs are reclamă plătită.
– Care sunt firmele de referinţă cărora le-ai făcut site-uri?
– Sunt din toate domeniile: turism, restaurante, radio, construcții, artiști, auto, transporturi, alimentație, medical, tâmplărie…, tipografic. Am făcut site-uri pentru orice, depozite… bijuterii, școli auto… dar pentru ce nu am făcut site-uri…? practic în mai toate domeniile.
– Câteva exemple puteți să-mi dați?
– Să vedem… cu care să încep? Sunt multe, nu pot să spun cu precizie, îmi amintesc acum de Trans Nicolăescu, Dinadrom, Carpatis, Atlantis Gold, Florconstruct. Nu le ţin minte pe toate… Bucovrad…
– Artişti promovaţi?
– Artişti? Cum să nu? Fanfara „10 prăjini” a lui Ţăndărică, Alexandru Recolciuc are site-ul făcut de mine, „Lăutarii Bucovinei”… O formaţie nouă, dar care mie îmi place în mod deosebit pentru că băieţii sunt buni, este „Orizont”… Le-am făcut şi celor de la „Unic” un site… –
Dar ţie cine îţi face promovarea? Firmei tale?
– Folosesc toate mijloacele moderne: internet, ziare, inclusiv radioul. Aveți, din câte îmi dau seama, o publicaţie lunară pe care o gestionaţi cu succes. Cronica satului, care a prins excelent în mediul rural, dar şi cel orăşenesc. Cunosc oameni care aşteaptă la fiecare sfârşit de lună ziarul pe tarabe.
– Mulţumesc.
A consemnat Mugur GEU