– Cum ați descrie, pe scurt, începuturile firmei în arealul sucevean de profil?
– Nu a fost ușor, vã închipuiți, însã aș vrea sã punctez un lucru: datoritã unor tineri ca noi, s-au redus atunci, simțitor, importurile de mobilã din Austria, Polonia, Germania, Italia, Ucraina. Am început noi sã facem același tip de produse, dar cred eu cã mai de calitate și oricum cu mai mult suflet…
– Nu e lucru ușor sã faci producție, aveți 26 de angajați. Ce-i ține pe loc, la un loc, mai bine zis?
– Sã vã spun altceva. S-o luãm altfel… Dinadrom are o cifrã de afaceri de aproximativ 600.000 euro. O firmã care doar vinde mobilã și are o cifrã de afaceri similarã nu are mai mult de 3 angajați. În comerț, salariile sunt mici, am cunoscuți care lucreazã la supermarket- uri cu salarii minuscule, în producție e cu totul altceva. Dar, dincolo de stimularea materialã și recunoașterea muncii, e plãcerea muncii, dragostea de muncã, de a ști cã faci ceva util altora, nou, cu bun gust, șic. La noi nu existã muncitori necalificați, îi calificãm, iar acea calificare pe care o primește un om îi schimbã atitudinea, viziunea asupra vieții dacã vreți, îl situeazã la alte cote de încredere în el și în ceilalți din echipã.
– Care credeți cã ar fi secretul succesului firmei dumneavoastrã?
– Totul a pornit din plãcerea de a face mereu ceva nou. O parte din profit a fost reinvestit în permanențã. Însã altceva vreau sã vã spun. Am fost la ultimele târguri în materie și am vãzut lucruri care nu m-au impresionat, deși pe mulți i-a lãsat cu gura cãscatã. De exemplu sertare cu deschidere electricã. Uau!, au spus mulți… Și? Nu s-a dovedit o idee prea practicã, pentru cã în bucãtãrie nu stai cu telecomanda în mânã. Trebuie sã faci acel mobilier de bucãtãrie practic și util, sãl aranjezi ca spațialitate, ca decor și ergonomie, sã-l poziționezi și sã-l gândești în așa fel încât acele sertare electrice sã nu încurce mai mult decât sã ajute. Totul în producția de mobilã vine din creație… La bucãtãrie, spre exemplu, ușile se deschid silențios, sertarele au amortizoare, totul e la cel mai înalt standard de calitate și eficiențã. Sã spunem cã pentru noi aceastã îndeletnicire nu mai are secrete. Și-atunci ce mai inventezi? Ei, de-abia aici intervine creația, creativitatea. Sã încerci sã te pliezi pe nevoile omului, ale clientului, sã te adaptezi la el și nu invers. Așa s-a nãscut bucãtãria cu fronturi curbate, pe care am produs-o noi, în premierã pentru județ, dacã nu pentru toatã Moldova…
– Promovați, sã zicem, prin ceea ce faceți, patriotismul local…
– E un cuvânt care poate pãrea pompos, dar nu e. Suntem, vrem, nu vrem, implicați în dezvoltarea industriei locale. Aș prefera ca toți locuitorii din județ sã-și cumpere mobilã de la producãtori autohtoni, care aduc plusvaloare economiei locale. Un om trebuie sã cântãreascã bine atunci când intrã într-un magazin. China sau România? Eu zic cã România, chiar dacã produsul românesc poate fi mai scump. E mai scump, dar face. Iar apoi, într-un magazin de profil, mobilã la comandã nu gãsești. Repet, trebuie sã te pliezi pe client, nu invers. Dacã n-ai oferit serviciul promis, ai parte de reclamã negativã în cascadã, din om în om, care ți-o va închide automat pe cea gânditã de tine, chiar agresivã, gen reduceri, oferte, cu tot tacâmul de rigoare… Îi spui clientului cã îi pui cea mai bunã feronerie? Atunci îi pui. Știți, în afaceri preferi sã pierzi uneori decât sã nu îți ții cuvântul. Și în afaceri e ca în afaceri, trebuie sã știi sã pierzi și sã câștigi. Un client mulțumit e un client câștigat.
– Am realizat personal un site firmei dumneavoastrã? V-a ajutat cu ceva?
– Internetul e colosal, sincer sa fiu, site-ul e foarte bine gândit și conceput și ne-a prins foarte bine nouã… Sã nu uit: ne puteți gãsi și pe facebook…
– Unde vã poate gãsi lumea?
– Fabrica este situatã pe Calea Unirii 31A, în spatele hipermarketului Carrefour, apoi mai avem douã showroom- uri, unul pe Gheorghe Doja 140D (vizavi de Adria), iar altul pe Calea Unirii, la Bl T 40 (lângã stația Orizont. Dar, ca prezentarea sã fie completã, sã o fac ca la carte, în afarã de ce se știe sau nu se știe deja… Magazin ORIZONT: showroom-ul fabricii în care avem exclusiv produse fãcute de noi. Suntem distribuitori ai mãrcilor de electrocasnice BOSCH și PYRAMIS, si al chiuvetelor din compozit FAT. Mãrci de feronerie folosite: BLUM si HETICH. Furnizori de materie primã: EGGER, KRONOSPAN, AGT, KASTAMON. Blaturi din compozit: HI-MACS. Chiuvete de bucãtãrie și lavoare de baie din Hi-MACS. Ce e Hi- MACS? Piatra Acrilicã Naturalã, marcã înregistratã, este un material compozit extrem de versatil datoritã proprietãților care îl fac unic: termoformabilitate tridimensionalã, îmbinãri invizibile, suprafața neporoasã omogenã și rezistențã ridicatã la acțiunea chimicã, mecanicã și termicã. Magazinul de pe „Gheorghe Doja” comercializeazã produse fãcute de noi și în variante low-cost și ale partenerilor noștri. Suntem distribuitor exclusiv și autorizat ale produselor LARIX, BELLONA, SOFAS și SALTEX MOB. Așteptãm clienții și cu o gamã variatã de saltele de toate dimensiunile și tipurile și, totodatã, cu o varietate de modele de canapele… Mulțumit?
– Mulțumit și vã mulțumesc pentru interviu și pentru aprecierile în legãturã cu site-ul.
Ionel CURCAN