Home / Reportaj / MEDIEREA, SOLUTIA SIGURA, IEFTINA ŞI RAPIDA DE SOLUTIONARE A LITIGIILOR

MEDIEREA, SOLUTIA SIGURA, IEFTINA ŞI RAPIDA DE SOLUTIONARE A LITIGIILOR

“Caravana Medierii”, ajunsã la a 30-a ediție, a poposit pentru prima oarã și la Suceava pe 14 septembrie, prin douã evenimente excelent susținute de Asociația Mediatorilor din Bucovina, AMB (singura organizație profesionalã de gen afiliatã Uniunii Centrelor de Mediere din România, UCMR). Au fost lansate, astfel, la Muzeul de ªtiințe ale Naturii, cãrțile „Co-medierea: utilizarea unei abordãri psihologice duale în soluționarea conflictelor”, de Monica Hanaway, „Medierea, o perspectivã psihologicã asupra soluționãrii conflictelor”, de Paul Randolph și Freddie Strasser, și “Ghidul mediatorului profesionist – mediere și conflict (ediție revizuitã și adãugitã), de Mugur Bogdan Mitroi, președintele UCMR (toate vãzând lumina tiparului anul acesta, la Editura FMMM.RO București), iar în parcarea Kaufland a avut loc o întâlnire a mediatorilor profesioniști suceveni cu cetãțenii, pe parcursul cãreia au fost distribuite diverse pliante și peste 500 de exemplare din numãrul 35 al revistei „Medierea, tehnicã și artã”.

Trebuie spus cã în acest numãr al publicației, editatã de UCMR, majoritatea semnãturilor aparțin unor juriști suceveni. Mai trebuie spus, de asemenea, cã evenimentul din parcarea Kaufland a fost organizat în colaborare cu IPJ Suceava, care a distribuit flyere privind prevenirea faptelor antisociale și a conflictelor. Prezent la Suceava, Mugur Bogdan Mitroi ne-a declarat: „Am gãsit o modalitate directã de a ajunge la oameni și anume aici, în parcarea acestui centru comercial. Scopul nostru este de a informa publicul în legãturã cu avantajele acestei modalitãți simple de stingere a conflictelor care este medierea”.

Președintele AMB, Vasile Vargan, s-a arãtat încântat de impactul pe care l-a avut întâlnirea organizatã în parcarea Kaufland: „Mã bucur sã vãd cã oamenilor le pasã, cã se opresc sã întrebe, cã sunt foarte interesați de aceastã procedurã care, din punct de vedere al informãrii, a devenit procedurã prealabilã obligatorie proceselor în instanțã. E o satisfacție pentru mine și prezența polițiștilor suceveni, cu care avem, la nivel de conducere al IPJ, un protocol de colaborare. Suntem douã instituții judiciare publice, una de stat, iar alta privatã, care avem același scop, prevenirea și stingerea conflictelor de orice naturã în societate”. Vasile Vargan spune cã publicul larg este pregãtit sã accepte medierea profesionistã ca pe un mijloc elegant, mult mai ieftin decât în instanțe, mult mai rapid și discret de soluționare a conflictelor dintre pãrți, cu singura condiție ca publicului larg sã i se explice despre avantajele acestei proceduri. „Trebuie știut cã în alte state europene, oamenii aleg medierea ca pe o soluție sigurã de stingere a unui conflict și nu mai apeleazã direct la instanțã. Trebuie știu cã, potrivit legii române (192/2006), de la 1 august 2013, instanțele vor respinge cererile de chemare în judecatã ca inadmisibile în caz de neîndeplinire de cãtre reclamant a obligației de a participa la ședința de informare privind medierea, anterior cererii de chemare în judecatã sau dupã declanșarea procesului pânã la termenul dat de instanțã în acest scop. Acest fapt este unul extrem de important în tot ce înseamnã tabloul judiciar în România.

Termenul de realizare a procedurii de informare este de 15 zile calendaristice, iar dovada participãrii se face printr-un certificat de informare sau proces verbal, dupã caz. Domeniile în care își gãsește aplicabilitatea medierea sunt, punctual, cele ale dreptului familiei – divorț, partaj, bunuri comune, încredințare copii etc, ale dreptului comercial – obligații contractuale neonorate etc., civil – litigii sub 50.000 lei, împrumuri neachitate etc., dreptului muncii – rezultate din contracte de muncã etc., penal – unde este necesarã plângerea prealabilã, sãnãtate – malpaxis etc., protecția consumatorului și protecția mediului, litigii privind posesia, strãmutare de hotar, grãnițuire etc, asociații de proprietari – clienți, asociații etc., asigurãri – clienți, asigurãri etc., transporturi, bãnci…”, explicã mediatorul.

(M.G.)

About cronicasatului

Check Also

„FLORI DE MUNTE” LA TAŞCA

Comuna în sărbătoare şi bilanţ De peste 20 de ani, comuna Taşca îşi serbează locuitorii …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *